youtube youtube
facebook

Miejsce na treść wtyczki facebooka

Praktyczny poradnik

 

Jak dbać o akumulator?

  1. Nie dopuszczaj do pełnego rozładowania akumulatora.
  2. Jeśli doszło do rozładowania, jak najszybciej podłącz baterię do prostownika lub ładowarki.
  3. Zadbaj by zaciski akumulatora były czyste. Druciana szczotka lub papier ścierny pomogą Ci wyczyścić zaciski. Dodatkowo warto zabezpieczyć je przed utlenianiem za pomocą np. wazeliny technicznej. Nie używamy smaru!
  4. Jeśli akumulator rozładowuje się po krótkim postoju auta, warto zmierzyć za pomocą multimetru  upływ prądu na postoju. Gdy zostawiasz auto na dłuższy okres, można odłączyć biegun ujemny akumulatora.
  5. Jedną z przyczyn niedoładowania baterii może być słabe ładowanie. Warto sprawdzić napięcie  ładowania i w razie potrzeby wymienić regulator napięcia lub szczotki alternatora. Zalecane napięcie ładowania to 14-14,5 V.
  6. Jeśli jeździsz głównie na krótkich trasach, warto okresowo kontrolować poziom naładowania. Gdy  napięcie spoczynkowe spada poniżej 12,5 V, należy doładować baterię.
  7. W przypadku baterii które mają odkręcane wlewy (nawet jeśli jest informacja o ich „bezobsługowości”) należy kontrolować poziom elektrolitu. UWAGA!!! W razie ubytku elektrolitu zawsze dolewamy wody destylowanej.

 

Jak ładować akumulator?

Gdy napięcie spoczynkowe akumulatora spada poniżej 12,5V, szczególnie przed zimą należy doładować akumulator. 
Do ładowania używamy prostowników lub ładowarek zamieniających prąd zmienny z sieci domowej w prąd stały. Ładowarki stanowią doskonalszą formę prostownika. Mają zabezpieczenia przeciwko zwarciom, przebiegunowaniom akumulatora (podłączenie odwrotne + i -), a także pozwalają na ładowanie nowoczesnych akumulatorów żelowych i AGM.
  1. Odłączyć akumulator od pojazdu
  2. Jeżeli jest potrzeba, wyjąć akumulator z pojazdu
  3. Następnie zaciski prostownika (+) łączymy z zaciskiem akumulatora (+). Zacisk (-) prostownika  łączymy z zaciskiem (-) akumulatora. Prostownik podłączamy do sieci dopiero po podłączeniu zacisków. Dzięki temu unikniemy iskrzenia.
  4. Gdy akumulator ma korki, a będziemy go ładować dużym prądem, dla bezpieczeństwa odkręcamy korki
  5. Na prostowniku ustalamy odpowiednią wartość prądu jakim będziemy ładować akumulator. Optymalne natężenie prądu ładowania stanowi 10% pojemności akumulatora, np. 74Ah ładować prądem 7-8 A. Ładowanie prądem o wyższym natężeniu może uszkodzić akumulator.
  6. Akumulatora nie powinniśmy ładować dłużej niż 10 godzin. 
  7. Co kilka godzin sprawdzamy stopień naładowania akumulatora na zaciskach. Gdy napięcie jest wyższe niż 15,6V możemy odłączyć akumulator.
  8. W czasie ładowania akumulatora, w jego pobliżu nie wolno palić, podchodzić z ogniem itp. ponieważ grozi to wybuchem. 

 

Samochód nie odpala... 

Jest wiele powodów przez które nasz samochód nie chce ruszyć z miejsca. W daignostyce najlepiej pomoże  doświadczony mechanik. Jednak czasami może się udać uruchomić samochód bez jego pomocy i bez ponoszenia kosztów usługi.
Okazuje się, że bardzo częstą przyczyną niemożliwości nieruchomienia samochodu jest rozładowanie lub brak wystarczającej sprawności akumulatora. Zazwyczaj w takich przypadkach czujemy, że rozrusznik kręci się wolniej niż zwykle lub w ogóle nie kręci, światła przygasają, gasną kontrolki - to znak, że akumulator nie ma prądu rozruchowego. Co wtedy?
 
W sytuacjach nagłych możemy spróbować uruchomić samochód na kable, „pożyczając prąd” ze sprawnego akumulatora zamieszczonego w innym pojeździe. Pamiętajmy, że nasz akumulator nie lubi takiego odpalania, gdyż prąd jaki wtedy dostaje jest 20-30 razy większy niż zalecany prąd ładowania (patrz Odpalanie na kable – link do tematu w poradniku). 
 
Należy również unikać odpalania na pych, gdyż grozi to uszkodzeniem pojazdu (szczególnie dotyczy to nowszych pojazdów) (patrz link http://mojafirma.infor.pl/moto/eksploatacja-auta/naped-i-skrzynia-biegow/284823,Czym-grozi-odpalanie-auta-na-holu-i-na-popych.html)
Najlepiej jeżeli dysponujemy prostym miernikiem, zmierzyć napięcie akumulatora. Jeżeli napięcie jest zdecydowanie niższe niż 12,5V należy spróbować naładować akumulato (patrz. Ładowanie akumulatora – link do tematu w poradniku).
 
Gdy się okaże, że ładowanie nie pomaga, należy wymienić akumulator. Najlepiej zrobić to w specjalistycznym sklepie, gdzie pracownicy mają duże doświadczenie, wybór akumulatorów jest szeroki, a ceny bardzo konkurencyjne.

 

Odpalenie „na kable”

  1. Uruchamiamy sprawny samochód 
  2. Podłączamy czerwony kabel do bieguna dodatniego w sprawnym samochodzie
  3. Podłączamy czerwony kabel do bieguna dodatniego w uruchamianym samochodzie
  4. Podłączamy czarny kabel do bieguna ujemnego w sprawnym samochodzie
  5. Podłączyć czarny kabel do masy uruchamianego samochodu (nielakierowana, metalowa część silnika). UWAGA!!! Nie podłączać czarnego kable bezpośrednio do bieguna ujemnego, gdyż grozi to wybuchem.
  6. Odczekać kilka minut by rozładowany akumulator lekko się podładował.
  7. Uruchamiamy samochód z uszkodzonym akumulatorem. W tym czasie nie „gazujemy” sprawnego samochodu, by nie uszkodzić alternatora.
  8. Po uruchomieniu uszkodzonego samochodu demontujemy kable w odwrotnej kolejności niż przy podłączaniu (najpierw czarny kabel masowy, potem czerwony prądowy) 

 

Potrzebujesz pomocy? Zapytaj nas!

Postaramy Ci się odpowiedzieć na każdy temat związany z akumulatorami. Napisz do nas!

 

< >
  • logo ZAP / SCHNEIDER
  • logo VARTA
  • logo UNIBAT
  • logo STEF-POL
  • logo OPTIMA
  • logo JENOX
  • logo EXIDE
  • logo CENTRA
  • logo ANSMANN
  • logo AKCEL
Ładowanie...